Eerste Indrukken van Oeganda - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marye Dekkers - WaarBenJij.nu Eerste Indrukken van Oeganda - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marye Dekkers - WaarBenJij.nu

Eerste Indrukken van Oeganda

Door: Marye

Blijf op de hoogte en volg Marye

22 Februari 2014 | Oeganda, Jinja

Haii lieve iedereen,

Hier mijn eerste verhaaltje van het avontuur in Oeganda!! (naja noem het maar gerust een verhaal, zoveel te vertellen...) Maandag morgen vertrokken mijn papa en mama hebben mij in Lelystad op de trein gezet en daar ging ik dan...op naar Schiphol! Bij het inchecken natuurlijk weer te veel kilo's aan bagage...26,5 kg terwijl 23 is toegestaan dus koffer open...shampoo en crèmespoeling eruit en ook mijn appelstroop potje hihi...De spulletjes voor de kinderen daar waren natuurlijk het belangrijkste!

Door de douane en daar Sterre ontmoet...Zij gaat voor 3 maanden vrijwilligerswerk doen! Super leuke meid en blij dat we samen zijn zeg! Toen we aankwamen stond de organisatie van Travel for change al te wachten...hup hup twee grote koffers mee, dagtas en gaan...een uurtje rijden naar de hoofdstad Kampala. Het was ondertussen al 12uur in de nacht toen we aankwamen! Henk, van travel for change, stond al op ons te wachten. Even gezellig kletsen toen onszelf even gewassen en lekker op bed!! De volgende dag kregen we een rondleiding van Micheal en Martin, twee Oegandese jongens :) We zijn met hun door de grote hoofdstad gereden, over leuke Afrikaanse marktjes gelopen, waar mensen en vooral kinderen heel hard 'muzungu' roepen...dat betekend hier blanke! Ik vind het wel grappig! 'S avonds lekker Oegandees gegeten bij de Oegandese schoonfamilie van Henk...matoke (gekookte banaan), soort pindasausje en witte kool! Ik zal je vertellen...deze boerin vond het ook nog best wel lekker ook!!

De volgende dag op naar Jinja waar wij vrijwilligerswerk gaan doen!! We hadden een 3 uur durende rit van Kampala naar Jinja, super mooie weg waar je mensen langs de weg zag lopen met zware zakken op hun hoofd...echt wonderbaarlijk hoe ze dat kunnen zeg en het doet je gewoon echt denken aan Afrika! Eenmaal aangekomen in Jinja werden we naar ons huisje gebracht...heb lekker een twee persoonsbed, klamboe-tje erboven voor de malaria mugjes en een eigen wc (die niet echt doortrekt maarja...niet moeilijk over doen, we hebben er in ieder geval eentje) Het is een leuk huisje met vies, smerig, klein keukentje en alles is beetje achterstallig maar dat is ook juist super leuk!! Even uit de luxe van ons kleine kikkerlandje...is goed voor me :)

Alles gaat hier op een lekker tempootje hoor...lekker op je gemakkie aan!! Donderdag zijn we voor het eerst naar het 'Babieshome' gegaan waar we vrijwilligerswerk gaan doen...Christien (vrouw die hier het huishouden doet) zette ons op een 'bodaboda' (scootertje die je overal heen brengen) en daar gingen we dan...

Eenmaal bij het Babieshome aangekomen mochten we met de kinderen naar het zwembad! Ze hebben bij het tehuis niet zoveel geld dus jongetjes krijgen ook een badpakje aan...super schattig! Het is moeilijk om jongetjes en meisjes hier uit elkaar te houden en helemaal als ze een badpakje aanhebben haha! Maar super lieve kindjes en ben natuurlijk alweer verliefd op een meisje, Vanessa! Ze praat eigenlijk niet maar lacht super lief!! De dag erop zijn we met kinderen naar het zwembad gegaan die een handicap hebben...ze vonden het heerlijk!! Super mooi om daar een bijdragen aan te mogen leveren hoor! Het is nog wel beetje moeilijk je plekje hier te vinden omdat er nu best wel veel vrijwilligers zitten die er al een tijdje zijn...maar gaat goed komen!!

De kinderen zijn in dat tehuis zijn niet echt weeskinderen, ze hebben wel ouders of familie. Ze zijn uit huis geplaatst omdat ze te maken hadden met huiselijk geweld, verwaarlozing of dat hun moeder bij hun geboorte is overleden. Er is ook een kindje in het weeshuis die twee maanden te vroeg is geboren en waarvan de moeder is overleden...dus best heftig allemaal! Maar zal ze al mijn liefde gegeven...

De mensen hier zijn super aardig en we hebben al vrienden gemaakt met een Oegandese vrouw die mango's verkoopt op het grote marktje...elke keer als we daar weer zijn begint ze heel enthousiast te zwaaien en te roepen!! Ze verkopen daar echt alles en is super leuk door heen te lopen, mango's, ananas, passievrucht, avocado's en lekker vers! maar ook vlees dat er in de zon hangt, vliegjes erop...jammie!

Hele verhalen maar in 5 dagen maak je ook best wel veel mee haha! Veel indrukken van Oeganda, de mensen en natuurlijk het kindertehuis...maar het is nu al een hele bijzondere reis! Ben heel benieuwd wat er allemaal nog gaat gebeuren!

Heel veel liefs uit Oeganda,
Marye

• 22 Februari 2014 - 11:29

Josien:

Wooowie... super cool dat je dit doet Marye!! Volgens mij heb je t wel naar je zin! Veel herkenning wel van mijn ervaring in Kenya, leuk! Ik was er alleen veel te kort. Succes daar! Ik zal je avonturen blijven volgen ;-) xxx

• 22 Februari 2014 - 15:10

Jeanette:

Hé Marye, wat mooi om jouw verhaal te lezen. We waren zo benieuwd! En wart schrijf je weer beeldend. Succes en liefs van ons allemaal!!!

• 23 Februari 2014 - 00:53

Jack:

Wat even belevenis!!!! Mooi dat wij het door jouw verhalen een beetje mee kunnen ervaren. Ik herken veel dingen van mijn korte bezoeken aan Kenia en Tanzania.

• 23 Februari 2014 - 07:47

Adrie:

Hoi Marye, wat een mooi verhaal ! Door je manier van schrijven is het net of je als lezer zelf in Oeganda bent. Fijn om te horen dat het goed met je gaat. Heel veel succes met je goede werk en veel plezier.

• 23 Februari 2014 - 12:26

Yvonne:

Hey Marye, wat een super verhaal zeg! Fijn dat je t nu al naar je zin hebt. En wat een mooi verhaal meteen. Heel veel succes daar en ben benieuwd naar je volgende verslag. liefs van mij.

• 23 Februari 2014 - 13:57

Charlotte:

HE topper!! Wat super dat je het naar zin hebt, lekker knuffelen en inderdaad al je liefde aan hun geven. Wat bijzonder om dit te doen!! Geniet er ook van meid!! Liefs Charlie

• 23 Februari 2014 - 15:11

Marleen:

Hallo Marye.
    Wat een indrukwekkend verhaal, leest lekker weg voelt als of ik er zelf ben. Geef al die kindjes maar een lekkere dikke knuffel van je buuf en ook een voor je zelf. Zet em op meid xxx

• 24 Februari 2014 - 10:20

Johanna:

Hoi!!

Wow meid!!! Wat ben ik jaloers!! Ik zie het zo voor me he!! Heerlijk dat cultuurtje.. Wat je ziet is best heftig af en toe, maar je ziet ook hoe blij de mensen met weinig zijn!! Meis, geniet ervan en ga ervoor!! Ik ben heel benieuwd naar al je verhalen!!

Liefs Johanna

• 25 Februari 2014 - 22:08

Hilde Joost Maaike Frank:

Hee Marije, wat goed om weer zo'n beeldend verslag te lezen van jouw nieuwe avontuur. We kunnen ons hierdoor in ieder geval proberen in te leven / inleven in jouw eerste week. Mooi dat je jouw inzet en liefde kan geven aan kinderen die dit (zoals elk kind) ook verdienen. Wij zijn trots op jou! Groet Hilde Joost Maaike Frank

• 01 Maart 2014 - 09:04

Jan Zijlstra:

Dag topper,
    Het is mooi om te lezen dat het goed met je gaat.
    Veel plezier .
    Groet je oom jan