Van primitief leven naar Safari in een week! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marye Dekkers - WaarBenJij.nu Van primitief leven naar Safari in een week! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marye Dekkers - WaarBenJij.nu

Van primitief leven naar Safari in een week!

Door: Marye

Blijf op de hoogte en volg Marye

17 Maart 2014 | Oeganda, Jinja

De week is begonnen met een primitief leventje in de village en eindigde met een geweldige safari...wat een week!!

Maandag gingen en we op weg naar 'de village'. Het is vanaf Jinja meer naar het noorden, het platteland van Oeganda. Er staan allemaal kleine hutjes in groepjes bij elkaar verspreid over een groot gebied. Wij gaan naar het centrum ervan waar de basisschool staat, sommige kinderen moeten elke dag twee uur lopen om op school te komen. Dit om een indruk te geven hoe groot het gebied is. Ze wonen allemaal in kleine ronde hutjes met een dak van stro, matras erin de was hangt aan een lijn en dat was het dan. De mensen hebben daar allemaal een groente tuin waar ze hun gewassen op verbouwen zoals: zoete aardappel, casava, wortelen, bonen etc. Ze hebben geen enkel inkomen en moeten dus leven van hun eigen verbouwde voedsel en ruilhandel. Vrouwen zie je daar vaak heel vroeg in de ochtend lopen met een baby op hun rug in een draagzak en een schop in hun hand om het land om te ploegen, ze nemen de kleine dan mee. Het is zo bizar om dit te zien, het is zoveel stappen terug in de tijd van toen ik nog niet eens geboren was.

Wij sliepen ook in een hutje samen met nog twee meiden die daar hun stage lopen. De WC was ook in een hutje met een gat in de grond...verschrikkelijke stank daar en je moet zeker niet in het gat gaan kijken...!! De douche was open en je kon je wassen met water uit de put...tsjah dan mis je zelfs je koude douche Jinja hoor! 'S avonds koken op kolen en de rest van de dag overleven op biscuitjes want er zijn natuurlijk geen winkeltjes waar je even wat lekkers haalt. De nachten waren ook heel apart, er was natuurlijk super donker en het enige licht dat je had was van je eigen zaklamp, we sliepen op een dun matrasje met een klamboe en in het dak liepen ratten, gekko's, kakkerlakken, sprinkhanen etc...Dus zo goed mogelijk je klamboe onder je matras zodat die gekke, enge beesten niet gezellig bij je in de klamboe konden kruipen...het is twee sprinkhanen bij mij echter wel gelukt...schrok me dood!! Gelukkig heb ik ze snel naar buiten kunnen krijgen!! De andere nacht hebben we last gehad van onweer en een flinke stortbui...tsjah regenseizoen he! En je zit in een hutje met rieten dak...wat denk je...jaaa...lekkage!! Gelukkig net niet boven mijn hoofd maar bij Sterre wel dus hebben we op het dunne matrasje lekker lepeltje lepeltje gelegen de rest van de nacht.

Sterre en ik hebben daar twee huisbezoeken gedaan bij gezinnen waarvan het kind is terug geplaatst vanuit het babieshome. We moesten kijken hoe het met de kinderen ging, hun is hun huis, gezondheid etc. Met de kinderen ging het gelukkig goed, ze zagen er goed uit en de huizen ook! Naja laten we zeggen het zag er redelijk schoon uit. In de hut lagen alleen matrassen, de wc was een gat in de grond met een muurtje eromheen en de douch had een hek van bladeren en bamboe dus voor daar zag het er prima uit! Het was alleen wel super raar want toen we aankwamen bij een gezin en hun kindje begon super hard te huilen omdat sommige kinderen bang zijn voor 'muzungu's' (blanke)...ik voelde me net een monster!! Andere kinderen waren weer super enthousiast als ze je zagen en kwamen van ver aanrennen als ze ons zagen en riepen weer heel enthousiast 'muzungu' en begonnen te zwaaien...voelde me met de koningin!! We hebben hier ook kleertjes weggeven omdat babieshome al best veel heeft en deze mensen hebben echt niets dus gingen we naar een dorpje dat een uur lopen was...daar al onze kleertjes uitgedeeld aan de mensen en die waren er zo blij mee!! Dus namens hun...Marjolein Bakker bedankt voor de mooie kleertjes!!

Toch is het primitieve leventje niet echt iets voor mij, ben heel blij dat ik het mee heb mogen maken maar zou er niet snel meer heen gaan. Maandag tot woensdag was lang genoeg...blij toen ik de boda's zag die ons terug naar Jinja gingen brengen! We zijn met lokaal vervoer gegaan dus eerst 1,5 uur met de boda en daarna 1,5 uur met een 'matatu' en busje waar iedereen op elkaar gepropt inzit met goederen op het dak etc...geweldig!! Maar blij toen we thuis aankwamen en nu heeeerlijk konden douchen, haren wassen en wat waren we smerig!!

De volgende dag alweer om 04:00 opstaan om om 05:00 opgehaald worden door onze driver Richard. We gaan lekker op safari naar de Murchison Falls samen met 4 andere vrijwilligers!! Het park is 5000 km2 groot en er leven zoveel wilde dieren! De rit erheen duurde totaal 8 uur! De eerste dag meteen bij de waterval wezen kijken en een gamedrive gedaan! Geweldig...meteen al een olifant gezien, antilopen, pumba (van lion king), nijlpaarden, buffels en giraffen dus al geweldige safari gehad!! 's avonds bij de accommodatie gegeten en vroeg op ons bedje want de volgende dag om 05;00 weer opstaan voor de volgende gamedrive!!

Deze was nog beter...alleen hadden we wel wat pech met de auto, eerst een lekker band en toen we in het park waren was de band helemaal van de auto afgevlogen!! Gelukkig geen geworden maar moesten we op de savanne alle schroefdoppen gaan zoeken om de band weer vast te krijgen...sta je dat op de savanne met hongerige leeuwen!! Maar we hebben het overleeft door onze handige driver Richard konden we redelijk snel weer verder! We gingen voor de Big five: leeuw, olifant, giraf, buffel en luipaard! Helaas de laatste niet gezien maar wel de leeuwen...normaal moet je op de paden blijven maar we gingen met onze gidsen 'offtrack' dus van de paden af! Super gaaf, twee mannetjes en een vrouwtje gezien en dat komt heel zelden voor dat je ze echt van dichtbij kan bekijken!! Geweldig om de dieren echt in het wild te zien!! Later nog een olifanten gezinnetje gezien met papa, mama en kindje en een heleboel giraffes bij elkaar...onze safari kon niet meer stuk!! Die middag nog een cruise gedaan op de nile en veel krokodillen en nijlpaarden gezien!! Dus een lekker wild avontuur weer...

Aankomende week weer wat rustiger aan doen! Dinsdag wel met Rachelle, Edward, Stella en Dorien naar Kampala om de aangemeten braces te bestellen van jullie donaties!! Daar super veel zin in...

Heel veel liefsss
Marye

• 17 Maart 2014 - 21:16

Manon:

Heee chickie! Wauw wat gaaf dat je dit allemaal meemaakt joh!! Super leuk voor je! En de wc's zijn dus nog erger dan in Azie haha, dan was dat nog peanuts ;) Heel veel plezier nog!!! xxxx Manon

• 17 Maart 2014 - 21:20

Marleen:

Whoo wat een verhaal, wat zijn wij dan verwend hier lekker douchen en een prive wc. Vind het wel vet stoer wat je daar allemaal doet hoooor!!!. Succes daar nog, kijk uit naar je volgende verhaal. Xx Marleen

• 17 Maart 2014 - 21:55

Mam:

Wat weer een gaaf verhaal. Spannend ook die safari maar goed dat je moeder niet alles weet

• 01 April 2014 - 09:00

Anne:

Oh Marye wat een belevenissen! Gaaf die safari!