Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marye Dekkers - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marye Dekkers - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Marye

Blijf op de hoogte en volg Marye

03 Mei 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab


Haii lieve mensen,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor het lezen van mijn verhaaltjes en de reacties die jullie daarbij geven...echt super leuk! Waarschijnlijk wordt dit het laatste verhaal van mijn reis dus geniet nog maar even haha! (misschien nog eentje over de belevenissen in China)

Waar was ik gebleven met mijn belevenissen...oohja Hanoi! De stad is heel anders dan Ho Chi Minh city...hier heb je allemaal eettentjes met streetfood waar veel lokale mensen zitten te eten en dan eten ze noodle soep met kip/varken, verse loempia’s etc. Ook zie je veel mensen hun beroep uitoefenen op straat zoals een kapper die hun klanten een nieuwe coupe aanmeten op straat met een spiegel gewoon aan een muurtje of schoenmakers die er even een nieuwe zool onder je oude schoenen zetten! Het is dus heel levendig op straat en dan heb je altijd de leuke tuk-tuk drivers en moterbike taxi's op elke hoek van de straat die zeggen: 'tuk-tuk, tuk-tuk?? moterbike, moterbike??' al met al een drukte van jawelste...! Maar hier in deze stad die je wel het echte Vietnam...Ho Chi Minh is meer modern!

Wat hebben we allemaal ondernomen in Hanoi...nou niet zo heel veel! Ik heb hier mijn visum aangevraagt om naar mijn lieve oma Adrie in China te gaan en dat duurde natuurlijk een paar werkdagen...in de tussentijd ben ik naar Halong Bay geweest (een van de 7 natuurwonderen, google het maar even) het is daar super mooi! Twee dagen en een nacht op een boot met een groep die bestond uit een aantal wat oudere stelletjes en 5 Amerikaanse, Vietnamese jongens...en het was erg gezellig! De eerste dag lekker gevaren en heerlijk gegeten en de tweede dag naar een grote grot geweest...het was echt de moeite waard en vooral opdat ik ge-upgrade was...jawel...ge-upgrate! Is mij mijn hele reis nog niet gebeurd dus was een erg mooie boot...verder de stad verkend en natuurlijk het visum weer opgehaald...maar daarvoor moest je betalen bij een bank 4km verderop...dus Marye achterop een moterbike taxi in het verkeer in Hanoi...wat een spanning en sensatie...tussen alle auto's door, rechts inhalen, links inhalen het was me wel een avontuur maar heb t overleefd en mijn visum gekregen...jeej! Die dag ook naar het Ho Chi Minh Mausoleum geweest waar hij ligt opgebaard...dus 1,5 uur in de rij gestaan in de hitte om 10 seconden Ho Chi Minh te zien maar moest de volksheld wel gezien hebben natuurlijk! Verder gezelling net ander Nederlands meisje in de stad gelopen, koffie gedronken, gelopen, koffie gedronken dus haha...verder niet heel veel nuttigs gedaan!

Cambodja
Toen werd het tijd om 'dag' te zeggen tegen Vietnam en op te gaan naar Cambodja...eerst vliegen naar Ho Chi Minh, daar een nachtje in het hostel en de volgende dag om 7uur in de bus naar Sihanoukville (kustplaatsje)! De busreis duurde totaal `15uur en kwam om 23:00 aan in Sihanoukville...uitgeput maar had mijzelf getracteerd op een lekker hotelletje (je moet jezelf wel eens verwennen he...als je het zelf niet doet, doet niemand het) en de volgende dag lekker op het strand gelegen, wat niet kan tippen aan stranden die ik al eerder gezien heb...maar alle ingredienten waren er: zon, zee en strand! De volgende dag naar een eilandje genaamd Ko Rong, waar het nog helemaal niet touristisch is en je slaapt in een bamboohutje en er is alleen electrisitijd van 18:00 tot 22:30 dus heerlijk warm in de avond zonder je oude vertrouwde ventilatortje of je airco...maar voor een nachtje prima! En wat is het daar mooi zeg...super witte stranden, blauw water...WAUW! Ook nog een kleine jungle trekking gedaan naar een ander strandje...maar jullie raden het al...Marye verdwaalt in de jungle...alle bomen lijken ook zo op elkaar! Na ander half uur zwetend en afgepijgerd hadden we het dorpje terug gevonden...aaaah wat heerlijk! En lekker daar maar op het strandje gelegen (was vast net zo mooi)...om 4uur de boot weer terug naar Sihanoukville om vanuit daar naar Phnom Phen tegaan...

Phnom Phen
In Phnom phen heb je de killingfield waarvoor ik daar graag heen wilde...het was heel indrukwekkend en heftig! Een beetje geschiedenis over Cambodja...in 1975 kwam de Khmer Rouge aan de macht en zij hebben hier een slagveld aangericht...3 miljoen van de 8 miljoen mensen zijn vermoord...sommige door marteling en sommige door het inslaan van je schedel, keel doorsnijden...ik zal niet veel verdergaan in deze blog maar het is verschrikkelijk! Bij de killingfields kreeg ik een Nederlandse audiotour en dat was fijn omdat je dan het hele verhaal beter begrijpt en ook de verhalen van mensen die er bij waren geweest! Er waren massagraven van 450 mensen maar ook van vrouwen en kinderen die tegen bomen verder geslagen...echt verschikkelijk en dit is nog geen 40 jaar geleden gebeurd! Na de killingfields de S21 gevangenis en wat je daar ziet...de foto's van de mensen die naar de killingfields werden gebracht nadat ze in die gevangenis hebben gezeten (en dus allemaal vermoord zijn) en werden gemarteld op gruwelijke wijzen...wat die mensen de Cambodianen hebben aangedaan is niet te beschrijven...een hele heftige dag dus en gelukkig heb ik het kunnen delen met twee Engelse jongens die met mij mee waren. De volgende dag samen met die jongens wat meer van de stad gezien en wat zijn die mensen daar arm, Phnom phen is de hoofdstad van Cambodja maar je ziet kapotte wegen, krakkemikkige huisjes, winkeltjes...echt het armste wat ik gezien heb! We gingen naar Royal palace, independence monument en verschillende markten en we hebben daar in een bioscoop (naja een scherm en wat losse stoeltjes) de film de killingfields gekeken...mooi verhaal maar niet echt over wat er gebeurd is in de S21 gevangenis en de killingfields...misschien maar beter ook!

Siem reap
Na twee dagen was het weer tijd om door te gaan...mijn laatste busreis in mijn eentje voordat ik naar China ga..! Maar wel lekker hoor...en super leuk hostel geboekt al (dankje Manon Ruijter) de eerste dag daar niet veel gedaan wat het was al wat later en de volgende dag er om 5 uur worden opgehaald door een tuk tuk om naar Ankor Wat te gaan (bekende tempel) samen met twee Nederlandse meisjes die ik eerder had ontmoed in Phnom Phen en een Duitse jongen op weg naar de tempels...echt heeel erg mooi zijn ze! Blij dat we er geweest zijn maar het werd super warm en we waren rond uurtje of 12 weer terug maar dat was prima! Verder die dag lekker gelunchd en 's avonds bij 'het soepvrouwtje' en vietnamese noodle soep gegeten met een groep en daarna een afzakkertje! Toen moest ik nog drie dagen 'wachten' tot ik naar China zou gaan en dat heb ik gevult met: bij het zwembad liggen, naar de marktjes gaan, lekker eten, een kookcursus Khmer koken...dus heb me zeker vermaakt en er waren super leuke mensen in het hostel zo ook twee leuke Nederlanders (jaja Thomas en Marjet...) en was heel erg gezellig!! en natuurlijk de huldiging van onze koning gezien op BVN...Leve de koning!

Nu zit ik in China bij mijn oompje als ik dit verhaaltje plaats...het backpacken in je eentje is weer voorbij! Het was super leuk om allemaal mensen over de hele wereld te ontmoeten...maar nu is het tijd voor een bekend gezicht en we gaan eens kijken wat China mij te brengen heeft...ben benieuwd!! (nog twee weekjesss…)

xxx

  • 03 Mei 2013 - 09:19

    Marleen:

    ooo mooi verhaal weer Marye, veel plezier bij oom Adri doe em de groetjes van mij haha.
    En je schrijft nog maar eve een slot verhaaltje dat hoort er bij haha (je weet hoe ik het anders mis.)

    Doei knuffel


  • 03 Mei 2013 - 10:45

    Peter, Jeanette, Jorn, Jisse, Ties:

    Hé lief nichie,

    en wij zijn soms de weg kwijt in het Voorsterbos......Meid, wat maak jij een bult dingen mee. Er zat weer van alles in jouw machtig mooi geschreven verhaal. Ge-upgraded, verdwaald, Killing Fields (wat een heftig verhaal!) en dan afsluiten met de huldiging van onze eigen Wimpie-Alex. En dan nu op naar de veilige woonomgeving van 'Ons Adrie'. Doe hem de groeten en we zien je graag half mei weer terug in Kraggenburg.

    groetjes, Peter

  • 04 Mei 2013 - 12:31

    Bram:

    Hoi Marye,

    wat moet jij met een schat van indrukken na ruim een half jaar thuis komen. Heb genoten van je verhalen en heb het met jouw info aardig kunnen volgen waar je zoal zat. Geniet nog de komende weken en goede reis naar huis en dan????

    Groeten, bram

  • 04 Mei 2013 - 17:29

    Henk:

    Hoi Marye,
    Je moet toch heel wat indrukken hebben gekregen die je nooit meer zal vergeten. Zoals je verteld over Vietnam, Cambodja, amper 40 jaar geleden en wie heeft het er nog over. Maar je hebt natuurlijk heel veel leuke en positieve ervaringen meegemaakt en het was heel leuk dat je ons hier in deelde. Ik heb in ieder geval je (wereld)reis met plezier op de voet gevolgd.
    Ik wens je nog hele fijne dagen in China en doe de groeten aan je oom.
    Groeten,
    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marye

Actief sinds 16 Aug. 2009
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 46735

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 03 April 2014

Vrijwilligers werk in Oeganda

05 November 2012 - 01 Juli 2013

Backpacken in Azie

04 September 2009 - 24 Juni 2010

Stage Bonaire

Landen bezocht: